TRAMOLA
Yelkenli tekneler rüzgara karşı gidemedikleri için rüzgara 45 derecelik bir açıyla, yelkendeki emme kuvvetiyle rüzgara doğru tırmanırlar. Bu tırmanışın belli noktalarında 90 derecelik dönüşler yapması gerekiyor. İşte bu rüzgar üstündeki hedefe ulaşabilmek için rüzgar üstüne yapılan dönüşlere TRAMOLA adı verilir. Tekne kontra değiştirmiş olur. Sancak kontra giden tekne tramola yaptığında , iskele kontra olur. İskele kontra giden tekne tramola yaptığında sancak kontra olur.
Tekne üzerinde ki komutu : ALESTA TRAMOLA dır. ( alesta: hazır ol komutudur.)
Tramola yaparken dikkat edilmesi gerekenler
1- Tramola orsa seyrinde atılmalıdır. Ve mümkün olduğu kadar rüzgara yakın seyrederken yapılması gerekir.
2- Özellikle hafif havalarda en hızlı durumdayken tramola yapılması gerekmektedir. Çünkü dönüşümüzü rüzgar üstüne gerçekleştirdiğimiz için yelkenler bir noktada sıfır (000) açısına gelip kuvvet üretmeyecektir. Bunun için eğer yavaşsak enerjimizde azdır ve tramola esnasında bütün enerjimizi kaybedip tramolayı tamamlayamayız. Buna KÖR TRAMOLA denir.
3- Eğer küçük bir yelkenli teknedeysek ( optimist, laser, finn vb. ) henüz yelken rüzgaraltı konumundan rüzgarüstü konuma gelmeden yerimizi değiştirmemeliyiz. Yani karşıya geçmemeliyiz. Zaten yatık olan tekne iyice yatacaktır.
Orsalamak:Yelkenli teknenin rüzgarla arasındaki açıyı küçülterek mümkün olabildiği sınıra kadar tekneyi rüzgara yaklaştırmaya denir.İstenildiği taktirde sınıra kadar gelinmesi zorunlu değildir.Yani orsalamanın mümkün olan sınırlar içinde belirli bir sınırı yoktur.
Kafayı açmak:Yelkenli teknenin rüzgarla arasındaki açıyı arttırmasına denir.Orsalamanın tam tersi olarak da düşünülebilinir.
KAVANÇA
Rüzgarı arkadan alan yelkenli tekne yine gideceği hedefe göre dönüş yapıp,kontra değiştirmek zorundadır.Rüzgar altına doğru yapılan dönüşlere KAVANÇA adı verilir. Kavança sert havada bumbanın oldukça sert hareket etmesine sebep olacağı için,dikkatli yapılması gereken bir dönüştür. Zorunlu değilse sert havada yapılmamalıdır.Unutulmamalıdır orsa seyirinde kavança atılmaz,geniş apaz veya pupa seyrinde bu dönüş yapılabilinir.
Kaynak: Denizce - Sayın Cpt. Haluk Işındağ
İÇERİK
-
▼
07
(16)
-
▼
4
(16)
- ~Türkiye' de ki Yelken Kulüpleri
- ~Gemici Bağları ( Seaman Kont's )
- ~Farklı Tekne Tipleri
- ~Tramola & Kavança
- ~Seyir Tipleri & Seyir Bilgisi & Seyir Kuralları
- ~Optimist Tekne Tanımı
- ~Yelken Nasıl Çalışır ? Üzerindeki Akımlar Nasıl K...
- ~Yelkenli Tekne Nasıl İlerler Ve Teorisi Nedir ?
- ~Teknede Yönler !
- ~Yelkenli Teknenin Başlıca Hareketli ve Sabit Dona...
- ~Slup Armalı Yelkenli Teknenin kısımları
- ~Rüzgar Gülü !
- ~Laser Kullanım teknikleri - Yarış Taktikleri
- ~Laser Kullanım teknikleri - Havanın durumuna göre...
- ~Laser Kullanım teknikleri
- Başlık yok
-
▼
4
(16)
Linkler
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder