19 Nisan 2007 Perşembe

~Laser Kullanım teknikleri - Yarış Taktikleri




Start, özellikle yeni sistem parkurlarda çok önemli bir nokta. Artık oldukça kısalan orsa seyirlerinde kötü bir startı toparlamak gerçekten çok zor, bu yüzden start taktiğinizin iyi olması şart. Startlarda en önemli nokta düdükle beraber, temiz bir rüzgarda start hattını geçmektir. Bu kulağa çok basit gelsede çoğu yarışçı rakipleriyle ve avantajlı tarafla ilgilenmekten bunu başaramaz ve çoğu zaman geç start ettiklerinin farkına bile varmaz. Tam düdükle start edebilmenin ilk şartı hattın nerde olduğunu bilmektir, denizde hayali olan bu çizgyi bulmadan
onu tam zamanında geçemezsiniz. Start hattını tespit etmek için kullanılacak bir yöntem hattın bir ucuna gidip diğer şamandıradan bir kerteriz almaktır, böylece start ederken şamandıra ve
aldığınız kerterize bakıp hattın neresinde olduğunuzu anlıyabilirsiniz. Yine starttan önce yapmanız gereken bir diğer nokta hattın avantajlı tarafını bulmaktır. Start hattı genelde rüzgara tam dik atılamaz ve bir uç her zaman orsa şamandırasına daha yakın olur. Bu avantajlı tarafı bulmak için bir yöntem yine bir uca gidip teknenin kemere hattı doğrultusunda bakmaktır Diğer şamandıra bu doğrunun önünde ise avantajlı taraftır, eğer gerisinde ise avantajlı taraf yanında bulunduğunuz şamandıradır. Starttan önce yapılacakları tamamladıktan sonra artık start taktiğinize belirleme zamanı gelir. Burda ana olarak iki taktik belirliyebilirsiniz. Biri starttan önce bekleyip son anda hareketlenerek start etmek, diğeri ise hatta hareketli gelip son anda hattı geçmektir. Bunlardan ikinci taktik çok daha süratlidir ancak kötü tarafı zamanı iyi ayarlıyamadığınızda fodepar olmanızdır, o yüzden bu tür startlarda çok dikkatli olmalısınız. İki taktiktede esas olan zamanında hatta ve temiz rüzgarda olmaktır. Bu iki amaca ulaşmak için rakiplerinize göre çok iyi pozisyon almalısınız. Eğer bekliyerek start etmeyi düşünüyorsanız en uygun pozisyon rüzgar üstünüzdeki tekneye yakın, rüzgar altınızdaki tekneye uzak olmaktır . Böylece starta çok az kala altınızdaki boşluğa apazlıyarak süratle start edebilirsiniz. Bu pozisyonu almak için hatta beklerken rüzgarüstünüzdeki tekneyi orsalatın ve altınızda bir boşluk yaratın, ayrıca son ana kadarda bu boşluğa kimseyi sokmayın. Hızla gelip start etmek için ise yine iki yol var. Biri sancak kontra apaz gelerek, bekleyen tekneler arasındaki bir boşluktan hızla çıkmak, diğeri ise iskele kontra gelip bekleyen teknelerin altına yada arasına tramola atmak. Bu farklı taktiklerin hangisini kullanıcağınıza karar vermeden önce orsanın ilk yarısında nasıl bir rota izleyeceğinize karar vermelisiniz. Eğer orsanın başlarında sancak kontra devam etmeyi düşünüyosanız, rüzga altından hızlı bir start en doğrusu olur. Eğer start eder etmez tramola atmayı planlıyorsanız geride olsanız bile en rüzgar üstünden start etmek doğru olacaktır. Tüm bunlar yanında en önemli nokta startta ne yapacağınıza çok önceden karar vermektir, son anda verilen kararları uygulamaya vaktiniz olmayacağından startınız başarısız olur.

Orsa taktiği, gerçekten çok önemli. Aslında taktikle en çok tekne geçebileceğiniz seyir diyebiliriz, bu yüzden orsa taktiğinizin iyi olması çok önemli. Orsada amaç iki şamandıra arasını mümkün olan en kısa şekilde katetmektir. Tabiiki en kısa yol iki şamandıra arasındaki düz çizgidir ama rüzgara karşı gidemiyeceğimizden bu çizgi etrafında zikzaklar çizeriz. Orsa taktiğinde ana amaç hava değişikliklerinden yararlanarak bu çizgiye en yakın rotayı çizmektir. şamandıranın tam rüzgara karşı atıldığı zamanlarda her iki kontra bu çizgiye 45 derece açı yapar, ama şamandıranın kayık olduğu zamanlarda, veya rüzgar döndügünde bir kontra düz çizgiyle daha dar bi açı yapar ve buna daha yakındır Bu gibi durumlarda düz çizgiye yakın olan kontrada daha uzun süre gidip diğer kontrada daha az kalmak avantajımıza olacaktır. Bu nedenle rüzgar, bizim bulunduğumuz kotrayıdüz çizgiyle daha geniş açı yapacak şekilde değiştiğinde (açtığında) tramola atıp diğer kontraya (düz çizgiye yakın olan kontra) geçeriz. Hava, bizim bulunduğumuz kontrayı düz çizgiye yaklaştıracak şekilde değiştiğinde (çektiğinde) ise avantajlı olan bu kontrada kalırız. Bu tür rüzgar değişmelerinden maksimum yararı sağlamak için her zaman iki şamandıra arasındaki düz çizgiye yakın kalmalı ve fazla büyük zikzaklar çizmemeliyiz, aksi taktirde parkurun uzak bir noktasında karşılaşacağımız rüzgar değişiklikleri bizi avantajsız duruma düşürür. Orsada bu genel taktikler dışında rakibe göre belirlenen taktiklerde vardır. Örneğin bir rakibi kollarken
yapmanız gereken her zaman rakibinizle orsa şamandırası arasında kalmaktır, böylece hava değişmelerinde her zaman rakibinize göre daha avantajlı durumda olursunuz. Grup içerisinde
giderken ise pozisyonunuzu yine hava değişmelerine göre belirlemelisiniz. Eğer havanın ilerde açıcağını düşünüyorsanız doğru pozisyon grubun rüzgar altında ve hafif önünde olmaktır, böylece hava açınca tramola atıp tüm grubun önünden geçebilirsiniz. Havanın ilerde çekeceğini düşünüyorsanız doğru pozisyon grubun rüzgar üstünde olmaktır, böylece hava çektiğinde oldukça avantajlı bir pozisyonda olursunuz.

Apaz için ; taktikler kolay. Dar apazlarda tekneler rüzgarı tamamen bloke edeceklerinden rüzgar altında kalmamak çok önemli. Bu yüzden şamandırayı döner dönmez rüzgar üstüne yükselin, aksi halde grubun pisinde kalıp aşağı düşersiniz ve şamandıraya orsa gelmek zorunda kalırsınız.. Geniş apazda ise tam tersine şamandırayı döner dönmez grubun iyice rüzgar altına inmek gerekiyor. Tekneler geniş apazda rüzgarı çok fazla bloke etmediklerinden burda aynı süratte gidebilirsiniz. Bu taktiği avantajı ise diğer şamandıraya gelindiğinde dar apaz seyrinde süratle şamandıraya yükselecek pozisyonu sağlamasıdır ayrıca iç tekne konumunda olmanızı sağlarki bu özellikle kalabalık yarışlarda çok önemlidir.

Pupada taktik diğer seyirlerdeki kadar önemli değil. En çok dikkat edilecek nokta şamandıra başında iç tekne pozisyonunda olmaktır, bu yüzden pupanın başından itibaren bu amaca yönelik seyretmelisiniz. Yine dikkat edilecek bir nokta arkadan gelen sağnakları kollayıp bunları kaçırmamaktır. Ana hatlarıyla taktik konusunda derliyebildiklerim bunlar, ama daha öncede söylediğim gibi bu konuda öğrenilecek çok şey var ve iyice öğrenmek için ço araştırıp çok yarışmalısınız. Ayrıca her yarıştan sonra yarışta neler olduğunu ne tür taktik hataları yapıp rakiplerinizin neler yaptığını kaydetmek yararlı olabilir, bu notlar kendinizi daha çabuk geliştirmenizi ve aynı hataları tekrarlamamanızı sağlar.
Kaynak : www.soyersailingteam.com

Hiç yorum yok: