18 Nisan 2007 Çarşamba

~Laser Kullanım teknikleri - Havanın durumuna göre sürüş




TEKNİK



Laser’da başarılı olmak için en önemli nokta teknik. Kilonuz hafifte olsa iyi bir teknikle çok şey başarabilirsiniz. Bu yüzden tekniğinizi geliştirmek için çok çalışmanızı ve çok araştırmanızı tavsiye ederim. Apaz pupa seyirlerinde tekniğe gelince, bu belkide orsa tekniğinden bile önemli. Özellikle kalabalık yarışlarda apaz ve pupadaki süratiniz size çok şeyler kazandırabilir. şimdi
tekniğinizi geliştirmek için yapılabilecekleri inceleyelim. Hafif havalarda; apazda salmaya yakın oturup tekneyi hafif üstünüze alın ve dalgaları kullanmaya çalışın, bu arada sert dümen hareketlerinden özellikle kaçının çünkü bunlar süratinizi keser. Ayrıca vücudunuzun alt kısmını mümkün olduğunca teknenin içinde tutup sırtınızla tekneyi üstünüze çektirin, bu hareket size tekne üzerinde daha iyi bir kontrol ve hissiyat verir. Pupada ise olabildiğince salmaya yakın oturup, iskotayı tuttuğunuz elinizle salmadan tutup tekneyi üzerinize alın. Bunu yaptığınızda yelken üzerinize geliyorsa, yelkeni 90 dereceden çok açarak bu sorunu çözebilirsiniz. Ayrıca hafif ve ince bir iskota kullanmakta yararlı olacaktır, böylece yelkeni çeken yük azalır ve yelken üzerinize gelmez. Tekne bu pozisyondayken hafif rüzgaraltına doğru seyredip, tekneyi dalgaların
sırtından kaydırmaya çalışın. Orta havalarda; teknik hafif havanın aynısı diyebiliriz. Yanlız artık dalgalarla oynamak daha mümkün olacağından bunları kaçırmamaya dikkat etmelisiniz.
Bunu yapmanın iyi bir yolu dalgaya binerken hafif apazlayıp tekneyi süratlendirmek
ve dalgadan inerken kafayı açıp teknenin dalga üstünde kaymasını sağlamaktır. Ayrıca pupalarda artan batma tehlikesini engellemek için rüzgaraltı dizinizi kokpitin rüzgaraltı tarafına dayayıp, tekne üstünüze geldiğinde bunla bastırmak yararlı olacaktır.
Sert havalar; esas sorunların başladığı andır. Çoğu Lasercı teknenin üstünde durmakta zorlanırken siz iyi bir teknik geliştirirseniz bunun yararları çok büyük olur. En iyi verimi alabilmek için apazlarda vücudunuz suyun dışında olacak şekilde çok iyi trapez yapmalı ve tekneyi hep düz götürmelisiniz. Teknenin yatması apazda sizi çok yavaşlatacağından buna özellikle dikkat etmelisiniz. Tekneyi düz tutmak için gerektiğinde iskota boşlanabilir, daha iyi bir yöntem ise tartamadığınızda kafayı açıp geniş apaza yönelmek, rahat tartabildiğiniz analarda ise kafayı sokup dar apaz gitmektir. Pupada ise çok çevik ve cesur olmalısınız. Oturma yeri hafif havalara göre çok daha geride olmalıdırki
tekne kafa gömmesin. Ayrıca teknenin üstünüze gelmesini engellemek için rüzgaraltı dizinizi çok iyi kullanmalısınız Yelken 90 dereceden daha az açılmalı, böylece teknenin pandüle girmesi engellenebilir. Ayrıca iyice büyüyen dalgaları kullanmak çok önemli. Yukarda bahsedilen tekniği yine sert havadada kullanabilirsiniz, özellikle dalgadan inerken kafayı açmak hem dalga üzerinde daha iyi kaymanızı hemde teknenin öndeki dalgaya saplanmamasını sağlar. Bu genel teknikler dışında bu iki seyir için çok önemli olan bir başka nokta ise kavançadır. Bu manevrayı rahatça ve problemsiz yapacak durumda olmanızçok önemlidir, bunu başarmak için işe yarıyabilecek birkaç tekniğe gelince..
Hafif havada kavançadan önce tekneyi tamamen üstünüze alıp, çok az dümen
hareketiyle yelkenin üstünüze gelmesini sağlamalısınız, böylece az dümen hareketiyle teknenin sürati korunmuş olur. Yelken tam üstünüzden geçerken ise iskotayı hızla çekip, iskotanın arkaya
takılmasını engellemelisiniz. Çok hafif havalarda uygulanabilecek bir taktik ise iskotayı bumba ile arka makara arasındaki kısımdan tutup hızla çekmektir. Böylece yelken bir anda karşı tarafa geçer.
Sert havalarda kavança atmanın sırrı ise, manevrayı yelkende en az yük olduğu anda yapmaktır. Bunun için tekneyi hafif pupaya çevirip tam dalgaya bindiği anda kavança
atmalısınız.Tekne dalganın üzerindeyken en hızlı anında olacağından arkadan gelen rüzgarın etkisiden bir an olsun kurtulur ve yelken üzerinde hiç yük olmaz, bu anda kavançayı rahatça
atabilirsiniz. Biraz ürkütücüde olsa emin olabilirsinizki sert havada en iyi kavança tekniği budur.
Tüm bu teknikleri iyi bir şekilde yapabilmenin sırrı daha önce söylediğim gibi denize çıkıp antreman yapmaktır. Eğer iyi bir teknikğe sahip olursanız Laserda kilo probleminiz olsa dahi
başarılı olabilirsiniz.

Hiç yorum yok: