19 Nisan 2007 Perşembe

~Slup Armalı Yelkenli Teknenin kısımları


1 – ANA YELKEN : Çift yelkenli teknelerde büyük olanıdır. Direğe bağlıdır. Ana yelken ipleri ( iskota ) ile kontrol edilir. Yelkene daha iyi form vermek için yelken üzerinde paralel çıtalar bulunur.
2 – Gene çift yelkenli teknelerde öndeki küçük yelkene CENOVA adı verilir.
3 – Yelken direğinin ayakta durmasını sağlayan ve bu direği önden destekleyen teldir. BAŞ ISTRALYA adını alır. Özellikle büyük yelkenli teknelerde orsa seyrinde üzerine büyük yükler bindiğinden sağlam olmalıdır.
4 – Direği arkadan destekler gibi görünen tele de KIÇ ISTRALYA denir. Esas görevi sert havalarda gerilerek direği bükmekte ve bu sayede yelkendeki toru azaltmaktadır. Sert hava da zaten tor istemeyiz.

5 – Ana yelkeni alttan tutan ve direğe bağlı olan uzun ince bir parçadır. BUMBA denir. Görevi yelkeni alttan açık tutmaktır. Bumba hareketli bir parçadır. Rüzgarın yelkene geliş açısına göre yani yapılan seyire göre farklı yerlere ayarlanır. Manevralarda çok ani ve hızlı hreket edeceğinden dikkat edilmedi gerekmektedir.
6 – Yelkenini basılı durumda yukarıda durması için gerekli ana parçadır. DİREK denir. Uzunlukları yapıldıkları malzeme teknenin özelliğine göre değişir.
7 – Direği yanlardan destekleyen ve sabitleyen tellerdir. ÇARMIH teli olarak adlandırılır. Teknenin iskele ve sancağında bulunur. Seyir sırasında rüzgarüstü çarmıh teli üzerine büyük kuvvetler biner. Bu yüzden rüzgaraltı çarmıh teli biraz daha boş görünür.
8 – Denizdeki tüm yelkenli veya yelkensiz tüm teknelerde ortak terimdir. Teknenin yanlarına BORDA adı verilir.
9 – Her teknede aynıdır. Teknenin BAŞ kısımdır.
10 – Her teknede aynıdır . Teknenin KIÇ kısmıdır.
11 – Her teknede aynıdır. BAŞÜSTÜ kısımdır.
Kaynak: Yelkenokulu

Hiç yorum yok: